Online winkelen neemt een enorme toevlucht

Steeds meer mensen bestellen cadeaus en andere producten online. In deze tijd met de feestdagen voor de boeg draaien webshops overuren. Als eigenaar van een webshop heb je bepaalde verplichtingen en wordt je gezien als een professionele verkoper. Wanneer een consument een product afneemt van jouw webshop dan gelden de bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek die betrekking hebben op koop op afstand.

Informatieplicht van een webshop

Zo geldt er voor de eigenaar van de webshop/verkoper een informatieplicht. Voor alle producten die zij aanbiedt op haar website, moet de volgende informatie beschikbaar zijn op de website:

  • Bedrijfsgegevens (naam, post- en bezoekadres, klantenservice)

  • Kenmerken van het product

  • Prijs (en btw), betaalwijze en verzendkosten

  • Bestelknop waarbij duidelijk is dat de koper een betalingsverplichting aangaat

  • Wijze van leveren en levertijd

  • Wijze retourneren en retourkosten

  • De bedenktermijn waarbinnen de koper de overeenkomst kan ontbinden

  • Voorwaarden voor ontbinding van de koopovereenkomst en het wettelijke modelformulier

  • Garantieregeling

  • De klachten- of geschillencommissie indien je webshop daarbij is aangesloten.

Wettelijke verplichtingen van een verkoper

Nadat een particuliere koper een product heeft besteld, dient de verkoper een bevestiging te sturen van het feit dat er een koopovereenkomst tot stand is gekomen. De wettelijk verplichte informatie over het product, welke ook beschikbaar moet zijn op de website, dient in deze bevestiging te worden opgenomen. Een bevestiging van de koopovereenkomst kan zowel schriftelijk als per e-mail geschieden. De levering van het product dient, tenzij anders afgesproken, binnen 30 na dagen het plaatsen van de bestelling geleverd te worden. Wanneer dit onverhoopt niet lukt, dan moet je als verkoper de koper daarover informeren. Wanneer de koper niet akkoord gaat met een langere levertijd, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden. Als verkoper mag je hiervoor geen andere kosten berekenen. Verder dient de verkoper de particuliere koper er op te wijzen dat hij na ontvangst van het product 14 dagen bedenktijd heeft. Wanneer hij dit niet doet wordt de bedenktijd verlengt naar 12 maanden. De oorspronkelijke bedenktijd van 14 dagen gaat opnieuw in, wanneer de verkoper, na vergeten te zijn de consument er op te wijzen, dit alsnog doet. Binnen de bedenktijd kan de particuliere koper de koopovereenkomst ontbinden.

Producten retourneren

Wanneer de particuliere koper het product wenst te retourneren dat moet dit gebeuren binnen 14 dagen. De verzendkosten van het retourneren komen, indien de verkoper geen gratis retour aanbiedt, voor rekening van de consument. Als verkoper dien je de consument daar wel van op de hoogte te stellen anders zijn de verzendkosten voor de verkoper. Wanneer de consument een gebruikt of kapot product retourneert dan mag je als verkoper kosten hiervoor in rekening brengen. Wanneer je als verkoper op de hoogte bent van het feit dat de consument een product voornemens is te retourneren, maar je het product nog niet hebt ontvangen dan mag je als verkoper wachten met het terugbetalen van het aankoopbedrag.

Rechten en verplichtingen

Kortom, als online verkoper moet je voldoen aan een aantal verplichtingen. Daarentegen heeft de consument een groot aantal rechten, waaronder dus een bedenktijd van 14 dagen. In deze 14 dagen kunt u uw aankoop alsnog ongedaan maken.

Juridisch advies over (mis)aankopen?

Mocht u vragen hebben over online (mis)aankopen dat kunt u altijd contact met ons opnemen.

Heeft u vragen na het lezen van deze blog? Bel 073 – 747 04 06 of laat uw gegevens achter

Naam

E-mailadres

Telefoonnummer

Mr. Jorg van Bladel is geboren en opgegroeid in Haarsteeg en heeft Nederlands recht gestudeerd aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Daarvoor heeft hij de studie Management Economie en Recht afgerond. Gedurende zijn studie is hij werkzaam geweest op de juridische afdeling van de gemeente Heusden.